Oferty pracy w projektach finansowanych przez NCN


Narodowe Centrum Nauki prezentuje bazę ogłoszeń o wolnych stanowiskach pracy przy projektach finansowanych przez Centrum. Narodowe Centrum Nauki nie ponosi odpowiedzialności za treść i wiarygodność przesyłanych ofert pracy.

Uprzejmie informujemy o nowych warunkach zatrudniania osób na stanowiska typu post-doc: limit czasu upływającego od uzyskania stopnia doktora dla aplikujących na te stanowiska kobiet może być przedłużony o 1,5 roku za każde urodzone bądź przysposobione dziecko.

Oferta pracy

Nazwa jednostki: Katedra Badań Kulturowych, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki / Department of Cultural Research, Faculty of Philology, University of LodzŁódź, Inne oferty z tego miasta »
Nazwa stanowiska: Postdoc
Wymagania:

Kandydat/ka powinien/powinna:
- posiadać dyplom doktora w dziedzinie nauk humanistycznych lub społecznych (np. kulturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, etnologia, socjologia, historia sztuki, gender studies, filozofia, nauki o polityce i administracji, socjologia, geografia kulturowa) nadany nie wcześniej niż 7 lat temu (do okresu tego dolicza się przerwy związane z korzystaniem z urlopu macierzyńskiego lub zdrowotnego); stopień doktora musi zostać uzyskany przed datą zatrudnienia w projekcie; do konkursu nie mogą przystąpić osoby posiadające dyplom doktora nadany przez Uniwersytet Łódzki; wyjątkiem od tej reguły są osoby, które posiadają dyplom doktora nadany przez Uniwersytet Łódzki, ale które – po jego otrzymaniu – odbyły udokumentowany co najmniej dziesięciomiesięczny staż podoktorski w zagranicznej instytucji akademickiej; szczegółowe warunki stawiane kandydatom na stanowisko post-doc w konkursach prowadzonych w ramach projektów finansowanych przez NCN opisane są w dokumencie dostępnym pod adresem: https://ncn.gov.pl/sites/default/files/pliki/uchwaly-rady/2020/uchwala137_2020-zal1.pdf#page=8 (strona 11);
- posiadać udokumentowany dorobek naukowy;
- biegle władać językiem angielskim;
- wykazywać się dobrą znajomością aparatu badawczego kulturoznawstwa oraz podstawową umiejętnością stosowania metod badawczych używanych w jakościowych badaniach humanistycznych i społecznych; umiejętność prowadzenia wywiadów indywidualnych oraz pracy z tak zebranymi danym; znajomością metod stosowanych w etnografii cyfrowej i umiejętnością pracy z programami służącymi do obróbki danych jakościowych, w tym danych pochodzących z mediów społecznościowych;
- biegle obsługiwać pakiet MS Office;
- posiadać umiejętność samodzielnej i odpowiedzialnej pracy badawczej (duża część zadań należących do obowiązków kandydata/ki będzie miała charakter zdalny; praca wymaga samodzielności w nawiązywaniu kontaktów z artystkami i artystami, projektowania scenariuszy wywiadów, przeprowadzania wywiadów, opracowywania wyników badań, samodzielnego przygotowania artykułów naukowych i prezentacji wyników na konferencjach naukowych);
- wykazywać zainteresowanie tematyką projektu, tj. współczesną politycznie zaangażowaną sztuką syryjską i iracką, zwłaszcza zaś tworzoną przez artystki i artystów mieszkających we Francji i Wielkiej Brytanii; studiami z pogranicza polityki i sztuki (ze szczególnym naciskiem na region Bliskiego Wschodu); studiami nad pamięcią; problematyką aktywizmu/artywizmu, zwłaszcza w obliczu zjawisk związanych z przemocą polityczną; teoriami de-kolonizacji i de-orientalizacji; posiadać znajomość teorii feministycznych oraz zagadnień nowego materializmu, teorii rzeczy, zagadnień związanych z przymusową migracją i uchodźctwem; znajomość współczesnych teorii z obszaru krytycznych studiów nad wojną, krytycznej/feministycznej geopolityki będzie dodatkowym atutem.

Opis zadań:

Celem projektu „Sprawczość rzeczy (których już nie ma): pamięć o miastobójstwie w twórczości irackich i syryjskich artystów we Francji i Wielkiej Brytanii” jest zbadanie strategii pamięciowych związanych z doświadczeniami miastobójstwa wyrażonych poprzez inicjatywy artystów syryjskich i irackich mieszkających i tworzących we Francji i Wielkiej Brytanii. Ponieważ strategie celowego niszczenia tkanki miejskiej znacząco kształtują relacje społeczno-polityczne i geograficzne w Iraku i Syrii, artyści coraz częściej podejmują zagadnienie znaczenia miejsca (i jego zniszczenia) dla procesów tworzących społeczność, wskazując na nowe formy dawania politycznego świadectwa tych trudnych, traumatyzujących wydarzeń. W takim kontekście miejsce nie może być jednak rozumiane wyłącznie w kategoriach czysto fizycznych. Należy raczej postrzegać je jako złożony splot symbolicznych i materialnych czynników i sił, których oddziaływania sięgają daleko poza fizyczną przestrzeń danej lokalizacji. Podejmując taką tematykę, artyści dokonują także swoistego przewartościowania znaczenia „prawa do miasta” (koncepcji opracowanej przez Henri Lefebvre’a w 1968 r.) i możliwości jego egzekwowania w warunkach całkowitego wymazania lub znaczącej dewastacji tkanki miejskiej. Biorąc pod uwagę niestabilne powiązania między miejscami, prawami, obywatelstwem, przestrzenią miejską, społecznością i polityką pamięci, projekt ten oferuje nową perspektywę w badaniach poświęconych doświadczeniom przemocy politycznej, ze szczególnym uwzględnieniem przemocy wobec miast.
Projekt zakłada, że twórczość syryjskich i irackich artystów z Wielkiej Brytanii i Francji uwidacznia fakt, że ludzie doświadczają pamięci w sposób przestrzenny, często ściśle związany z miejscem. Badania te zatem ujawniają kluczową rolę miejsca w procesach budowania wspólnoty, niezależnie od tego, czy jest to miejsce rzeczywiste, czy wyobrażone. Opierając się na koncepcji sprawczości rzeczy (których już nie ma), niniejsze studium ujawnia złożone powiązania między programami politycznymi i szeroko rozumianą produkcją kulturową. Projekt proponuje transdyscyplinarne podejście łączące studia kulturowe i nauki polityczne. Zgodnie z obecnymi tendencjami studiów kulturowych nad polityką, które koncentrują się na wojnie jako praktyce i doświadczeniu, projekt ma na celu ukazanie, w jaki sposób doświadczenia związane z konfliktami w Iraku i Syrii są konceputalizowane i rozumiane w warunkach diasporycznych. Proponowane podejście polega na analizie zagadnień politycznych (dziedzictwa przemocy politycznej) poprzez strategie badawcze wywodzące się z kulturoznawczych badań sztuki i aktywizmu przy wykorzystaniu teorii i koncepcji wywodzących się z obszaru badań pamięci. Pod względem metodologicznym projekt przyjmuje perspektywę nowomaterialistyczną, uznając materialno-semiotyczny charakter procesów destrukcji miast. Tym samym badania rozwiną refleksję na temat sposobów, w jakie ludzie stykają się z materią i są przez nią warunkowani społecznie i politycznie. Projekt także eksploruje zagadnienie sprawczości rzeczy oraz w jaki sposób sprawczość jest uwikłana w produkcję kulturową (taką jak na przykład praktyka artystyczna). Nowomaterialistyczne podejście do sztuki uznaje, że doświadczenie artystyczne polega na współistnieniu materii i znaczenia. Ujęcie to nie tylko rewaluuje materialny wymiar sztuki, ale także podkreśla jej generatywne właściwości. Takie rozumienie przyświeca badaniom procesu powstawania dzieł sztuki, związków procesów artystycznych i doświadczeń twórców, a także badaniom odbioru dzieł sztuki przez lokalną publiczność. Ten podwójny konceptualny zabieg związany z nowomaterialistyczną orientacją projektu, tj. sprawczość rzeczy, których już nie ma (utraconych domów, miast, wspólnot, przedmiotów) i podkreślenie sprawczości sztuki świadczy o innowacyjnym metodologicznym charakterze tych badań. Pod względem operacyjnym projekt wykorzystuje badania archiwalne, wywiady, (cyfrowe) etnografie, nowomaterialistyczną analizę sztuki i refleksyjną autoetnografię.

Do zadań kandydata/kandydatki będzie należało przeprowadzenie badań jakościowych bazujących na wywiadach indywidualnych z artystkami i artystami oraz analizie zawartości mediów społecznościowych wybranych twórczyń i twórców oraz opracowanie ich wyników w oparciu o zastosowanie teorii feministycznych/nowomaterialistycznych, związanych z geografią kulturową, studiami miejskimi, aktywizmem artystycznym, studiami nad pamięcią itp. Kandydat/ka będzie uczestniczyć w tworzeniu rezultatów projektu (takich jak artykuły naukowe, wystąpienia konferencyjne) indywidualnie oraz we współpracy z kierowniczką projektu.
Projekt kierowany jest przez dr hab. Dorotę Golańską, prof. UŁ.

Typ konkursu NCN: OPUS – HS
Termin składania ofert: 25 listopada 2024, 00:00
Forma składania ofert: email
Warunki zatrudnienia:

Oferujemy umowę o pracę na stanowisku badawczym, na okres 1 roku.
Roczny budżet przeznaczony na wynagrodzenie osoby zatrudnionej na stanowisku post-doc w ramach niniejszego projektu wynosi 120 000 zł (w tym koszty pracodawcy). Osoba wyłoniona w konkursie zostanie zatrudniona na etacie adiunkta w grupie pracowników badawczych i będzie mogła korzystać ze wszystkich przywilejów należnych pracownikom Uniwersytetu Łódzkiego. Zwycięski kandydat/zwycięska kandydatka zostanie poproszony/a o złożenie oświadczenia o prowadzeniu działalności naukowej w dyscyplinie nauki o kulturze i religii lub nauki o sztuce.
Nie ma konieczności stałego przebywania w (okolicy) Łodzi, jakkolwiek kandydat/ka musi brać pod uwagę konieczność regularnego uczestniczenia w spotkaniach zespołu projektowego na miejscu. Zatrudnienie planowane jest od stycznia/lutego 2025 r.

Dodatkowe informacje:

Wymagane dokumenty:
Kandydat/ka powinien/a złożyć następujące dokumenty:
- kopię dyplomu doktora;
- list motywacyjny zawierający opis zainteresowań i osiągnięć naukowych oraz uzasadnienie zamiaru podjęcia pracy naukowej w ramach projektu badawczego;
- życiorys zawierający przebieg dotychczasowego kształcenia i zatrudnienia oraz listę publikacji i innych osiągnięć naukowych;
- kopię 3 wybranych publikacji własnego autorstwa/współautorstwa;
- przynajmniej jeden list rekomendacyjny (jeśli kandydat/ka posiada) i/lub kontakt do 2 osób, które mogłyby udzielić referencji;
- oświadczenie: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych dla realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r. Dz. U. Nr 133, Poz. 883)”.

Prosimy o nadsyłanie zgłoszeń na adres mailowy dorota.golanska@uni.lodz.pl do dnia 25.11.2024 r. z tytułem wiadomości „POST-DOC OPUS”.

Wnioski niekompletne zostaną odrzucone. Komisja konkursowa dokona oceny aplikacji, wybrani/e kandydaci/ki mogą zostać zaproszeni/zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną, która odbędzie się w języku angielskim, za pośrednictwem wybranej platformy internetowej, po czym przewodniczący/a komisji konkursowej przygotuje protokół zawierający kandydaturę rekomendowanej osoby do pracy w projekcie badawczym. W przypadku dodatkowych pytań komisja będzie się kontaktowała z wybranymi osobami. Osoba wybrana na stanowisko zostanie o tym poinformowana drogą mailową.

Data dodania ogłoszenia: 2024-10-25 14:52:44

« wróć do ofert pracy